מה זה אמזון, למה אין אמזון ישראל ואיך קונים בחנות הכי גדולה בעולם?

הכי גדולה, הכי אמינה, הכי משתלמת. אמזון מפעילה מרכזים לוגיסטיים בכל העולם. בישראל אין לאמזון מרכז לוגיסטי כך שלא ניתן לבצע קנייה מקומית. הרכישה המומלצת לישראלים היא דרך אמזון גרמניה, בריטניה או החנות העולמית

אי אפשר לדבר על אמזון בלי מעט היסטוריה וההיסטוריה במקרה הזה קצרה ומדהימה. רק בשנת 1994 הקים ג'ף בזוס (היום האיש החמישי הכי עשיר בעולם) את העסק שלו תחת שם לא ממש מוצלח (Cadaver). הרעיון היה לנצל את הפוטנציאל של רשת האינטרנט שהיתה אז עדיין חדשה לרוב האנשים כדי למכור מוצרים. הוא בחר להתחיל ולמכור ספרים ולפחות בימים הראשונים של החברה עשה בעצמו את האריזה והמשלוחים.
בהמשך ישב מול מילון אוקספורד כדי לבחור שם חדש. כך הגיעה אמזון לעולם. קצת כמו הסיפור של א.א.א. אינסטלטור, גם אינדקסים של האינטרנט קיטלגו אז לפי ה-ABC וזאת היתה הסיבה שחיפש שם שמתחיל באות A. אגב סימן החיוך שמופיע היום בסמל של אמזון מצביע אל האות Z והמשמעות היא שלאמזון יש הכול מ-א ועד ת' (או בגירסה האמריקאית From A to Z).
בתוך זמן קצר הראתה החברה שהרעיון מוצלח ועוד ועוד הזמנות החלו להתקבל. בזוס אולי יכול היה לשחרר עצמו מלהסיע חבילות בעצמו אבל הבעיות לא נעלמו. בכל השנים הראשונות של הפעילות החברה לא היתה רווחית ובשנת 2001 עם ההתפוצצות של בועת הדוט.קום באמריקה צנחה המנייה של אמזון והתמונה הכללית נראתה הרבה פחות ורודה.








בדרך למעלה

אבל מנקודה זאת והלאה נרשמה התאוששות שהפכה לצמיחה מהירה וחדה. מ-2001 והלאה החלה אמזון להתקדם במהירות כשהאסטרטגיה – אז כמו היום – היא להקדים את המתחרים. מחברה של מספר אנשים בסיאטל, וושינטגון צמחה אמזון לחברת ענק שמעסיקה כרבע מיליון עובדים (פי ארבעה מגוגל) בתקופות רגילות ומתנפחת בעוד כמאה אלף עובדים בתקופות של מכירות מוגברות. מחזור המכירות עומד על למעלה ממאה מיליארד דולר, פחות מחברת אפל אבל הרבה יותר ממיקרוסופט של ביל גייטס.
יש לחברה שמונים מרכזים במספר רב של מדינות כשחלק מהם נראים כמו סצינה מתוך מדע בדיוני. אמזון משתמשת ברובוטים ובאלוגריתמים משוכללים כדי לארגן את מחסני המוצרים שלה. פס אריזה ומשלוח יכול להוציא עשרות אלפי פריטים ביום בזכות מערכות משוכללות שיודעות בדיוק מה לשלוח ולהיכן. אם זה מלחיץ אתכם לדעת שהקנייה החשובה שלכם היא חלק מהמון רכישות שמבוצעות בכל שנייה בחנויות אמזון, תסמכו על אמזון שכל החבילות תגענה ליעד.
בנושא המשלוחים יש לאמזון שאיפות מדהימות כמו למשל הקמה של חברת תעופה פרטית שכל תפקידה יהיה להאיץ את משלוחי האוויר. מטוס ראשון כבר נרכש (נושא את השם Amazon 1) והוא מהווה רק חלק מחזון עתידני של משלוחים שכולל למשל שימוש ברחפנים שינחיתו את החבילה חצי שעה לאחר רכישתה בחצר הבית שלכם.

עושים הכול

אמזון Go. קנייה חכמה יותר
אז איך משתמשים באתר אמזון ואיך מבצעים רכישה? הדבר הראשון שחשוב לדעת זה שאמזון היא חברה גלובאלית אבל עם ראייה מאוד מקומית. אם בתחילת הדרך המשלוחים היו כולם מאמריקה, בתוך זמן לא רב הבינו באמזון את הפוטנציאל הגלובלי והחלו נפתחים מרכזים לוגיסטיים במדינות שונות בעולם – בעיקר היכן שיש שוק גדול כמו גרמניה, איטליה, בריטניה, אוסטרליה, יפן וכו'
המרכזים של אמזון בעולם עובדים באופן עצמאי כך שלכל אחד מהם יש את כל המוצרים בכל המחלקות והם יודעים לטפל מהר בהזמנות מקומיות ובמקרים רבים גם לפצות על העובדה שלאמזון אין מרכזים בכל המדינות. בישראל, למשל, אין מרכז לוגיסטי ואין אפשרות של רכישה מקומית. המשמעות היא שלקוחות ישראלים צריכים להיכנס לאחת מחנויות אמזון,  ולבצע הזמנה שכוללת משלוח בינלאומי.


למעשה הסניף הגרמני הוא הנוח יותר עבור ישראלים בעיקר לאחר שאמזון גרמניה הוסיפה פיצ'ר חביב שמאפשר לבצע את כל תהליך הקנייה והמעקב אחר המשלוח בשפה האנגלית. עד לאותה תוספת רבים נרתעו ובצדק מרכישה שמתבצעת בשפה לא קלה כמו גרמנית.
גילוי אמזון גרמניה

בהיותו של הסניף הגרמני קרוב יותר לישראל מהמרכזים הלוגיסטיים בבריטניה ובוודאי מהמרכזים של אמזון באמריקה נהנים הרוכשים מזמן הגעה וממחיר משלוח טובים יותר. כאמור, ביצוע ההזמנה באנגלית שובר את המחסום הפסיכולוגי של חנות גרמנית והופך את אמזון גרמניה לעוד חנות של אמזון עם יתרון ברור של מרחק, לפחות עבור הישראלים.
כדי לרכוש באחת מחנויות אמזון צריך  לפתוח חשבון באמזון.קום ולהשתמש בשם ובסיסמה כדי להיכנס. אין צורך לפתוח חשבון נפרד בכל אחת מהחנויות.






תהליך הקנייה

לאחר שנרשמתם, היכנסו לחנות שממנה אתם רוצים לרכוש, ואם אינכם שולטים בגרמנית החליפו שפה לאנגלית (במחשב רגיל חפשו למעלה את סימן כדור הארץ והחליפו מ-DE ל-EN). תוכלו גם להיכנס לאמזון איטליה (אין אפשרות קנייה באנגלית, עדיין), אמזון ספרד, וכן הלאה. באמזון.קום אגב אפשר להחליף את השפה לספרדית. בכל מקרה, כפי שכבר הבנתם מהכותרת של הכתבה, אין אמזון בעברית. תוכלו להשתמש בתרגום העמוד של גוגל במידת הצורך.
בצעו חיפוש על המוצר שדרוש לכם. בדקו מיהו המוכר של המוצר, האם אמזון עצמה (חפשו את המילה Prime ליד המוצר) או מוכר צד שלישי? מוצרים שתרכשו מאמזון עצמה מבטיחים לכם את הרכישה האמינה ביותר שלדעתנו אפשר למצוא ברשת. בכל מה שקשור לשירות ואחריות, קשה לנו לחשוב על מוכר אמין יותר מאשר אמזון. אולי פשוט כי אין דבר כזה…
אמזון גלובל הוא שירות מועיל במיוחד שמציג את המחיר הסופי של המוצר שאתם עומדים לרכוש כולל המיסים הרלוונטיים לגביכם. אם המיסים בפועל חצו את ההערכה של אמזון, אמזון עצמה תפצה אתכם בהפרש. אם הרווחתם בגלל הערכת חסר של אמזון, לא תצטרכו לשלם לאמזון דבר על מה שהפסידה. היתרון של קבלת מחיר סופי והביטחון שלא יהיו הפתעות בהמשך כמו שיחת טלפון שמבקשת מכם להוסיף עוד כסף כדי לשחרר את המוצר מהמכס הם עוד דוגמא לחווית רכישה שרק ענקית כמו אמזון יכולה להציע. אל תצפו מכל החברות הקטנות שמנסות לתווך לכם מוצרים של אמזון לשירות דומה.

סיכום

זהו, רכשתם את המוצר הראשון. הוא יגיע אליכם (בחלק מהמקרים עם שליח עד הבית) בתוך זמן קצר יחסית. בדרך כלל אחרי ההזמנה הראשונה נשבר איזה מחסום פסיכולוגי ואתם לא רק מחפשים את המוצר הבא שתזמינו אלא מספרים לכל מי שסביבכם על כמה זה קל וכמה זה כסף אפשר לחסוך.
עם כל הכבוד למדריכי קנייה ולשמועות מה שישכנע אתכם שאמזון היא דרך אחרת לקנות זה פשוט לנסות פעם אחת בעצמכם. תוכלו להתחיל עם מוצר זול ופשוט ולהתקדם משם לדברים יותר יקרים ורציניים. שימו לב שלא ניתן לשלם ב-פייפאל באמזון ולו בגלל שפייפאל היא מתחרה עסקית (שייכת ל-Ebay) כך שהתשלום אפשרי רק בכרטיס אשראי.
הנה למשל רשימה של 24 דגמי נעלי הספורט הנמכרים ביותר בשעה זאת ממש בחנות אמזון העולמית.

Comments

Popular posts from this blog