אמזון מאפשרת לישראלים להזמין עוד מיליון פריטים - וההזמנות קפצו

חלק מהפריטים שנמכרים על ידי מוכרים חיצוניים היו חסומים באתר עד אוקטובר 2017 ■ לפי הערכות, מספר ההזמנות שהגיעו מאמזון לישראל קפץ ב–40% בינואר־אפריל 2018 לעומת התקופה המקבילה אשתקד ■ החברה העלתה את מחיר שירות הפריים בכל העולם
מחסן של אמזון בנוואדה
BEN MARGOT/אי־פי






אם היתה לכם תחושה בחודשים האחרונים כי מספר המוצרים שאפשר להזמין  לישראל גדל — אינכם טועים. ענקית המסחר הרחיבה מאז אוקטובר 2017 את מספר המוצרים הזמינים לישראלים בכמיליון פריטים.
המוצרים הנוספים הם כאלה הנמכרים על ידי צד שלישי ולא מוצרים שאמזון מוכרת בעצמה, כמו קינדל או אמזון אקו.
לפי מקורות בענף המשלוחים, זה שינוי משמעותי שגם הוביל לגידול ניכר במספר ההזמנות. על פי הערכות, מספר ההזמנות מאמזון שהגיעו לישראל קפץ ב–40% מינואר 2018 עד אפריל 2018, לעומת התקופה המקבילה בשנה שלפני כן.
מאז 2015 מאפשרת אמזון למוכרי צד שלישי להשתמש בשירותיה כדי לייצא למדינות רבות ברחבי העולם באמצעות שירות Fulfilment By Amazon (FBA). עם זאת, עד אוקטובר בשנה שעברה מגוון המוצרים שאפשר היה לשלוח לישראל היה מוגבל מאוד.
קטגוריית המוכרים של אמזון אחראית לכ–50% מהמכירות הכוללות באתרי החברה. פתיחת שירות FBA למדינות נוספות מסייעת לאמזון בכך שהוא מספקת למוכרים הזדמנויות צמיחה ומגדילה את ההיצע של המוצרים עבור הלקוחות. כך מתאפשר לאמזון לצמוח.
הרחבת היצע המוצרים אינה ייחודית לישראל, אלא כוללת מדינות נוספות בעולם.
השוק המקומי לקראת טלטלה
לאמזון יש עניין בישראל. בנובמבר האחרון פורסם כי היא מנהלת מגעים לשכור מחסני ענק שיאפשרו לה לנהל פעילות קמעונית בשוק המקומי. כניסה של אמזון לישראל, אם תתרחש, צפויה לטלטל את השוק: חברות ההפצה יצטרכו להתחרות בשירות המשלוחים של החברה הענקית, שיציע ככל הנראה הגעה של חבילה בתוך 24 שעות מרגע ההזמנה; והחנויות יצטרכו למצוא דרך להת­מו­דד עם המחירים האטרקטיביים של חלק מהמוצרים באמזון.
הישראלים ממשיכים להילחם ביוקר המחיה דרך הזמנת מוצרים מאתרים בחו"ל. התחום צומח כמעט ב–25% מדי שנה. כמות החבילות הנשלחות לישראל מחו"ל הוכפלה בשלוש השנים האחרונות, ועל פי נתוני דואר ישראל הגיעה ל–61 מיליון חבילות ב-2017. אמזון הוא אחד מחמשת האתרים האהודים על הישראלים יחד עם עלי אקספרס, אסוס, איביי ונקסט.
במקביל החלו כמה שחקנים משמעותיים בזירה המקומית — ובהם שופרסל, פוקס, גולד בונד וקבוצת עזריאלי — להיכנס לענף המסחר המקוון כדי להתמודד עם אמזון בזירה המקומית. כך למשל, שופרסל הקימה בתחילת השנה אתר סחר מקוון שמאפשר לרכוש מוצרים בארה"ב.
ממציאה מחדש את המסחר המקוון
אמזון, בניהולו של ג'ף בזוס, נוסדה לפני 23 שנה כחנות ספרים אינטרנטית, ונהפכה בשנים האחרונות לקניון הגדול בעולם, תוך שהיא משנה לחלוטין את חוויית הצריכה ומגדירה מחדש את הסטנדרטים הצרכניים.
האתגר שמציבה אמזון בפני שוק הקניות בעולם נעוץ בכך שעם השנים היא הוכיחה שוב ושוב כי היא מקדימה את השוק. החברה המציאה בכל פעם מחדש המסחר המקוון (E-commerce) — החל בבניית קטלוג דיגיטלי, עבור בבניית מערכות לאיסוף נתונים והכרת הלקוח, בניית מערך מחשוב ענן, הקמת מחסנים רובוטיים ואינספור מרכזי הפצה, וכלה במערכי שילוח חכמים ומגוונים שמאפשרים לעתים להביא חבילה אל מפתן הדלת של הצרכן בתוך שעה מרגע ההזמנה.
זה זמן מה מבקשת אמזון לייעל את השירות שניתן לישראלים דרך האתר. לשם כך היא משתמשת בשירות פריים. המשמעות של השימוש בשירות היא שכל חבילה שנשלחת לישראל מגיעה עם שליח עד הבית, בניגוד לשירות הרגיל שבו החבילה נשלחת לסניף הדואר.

Comments

Popular posts from this blog